11.5 Η εξολίσθηση (ντεραπάρισμα).

– Τα αίτια και οι κατάλληλοι χειρισμοί.

Τι θα συμβεί αν, παρόλη την προσοχή που δείχνετε, ξαφνικά χάνετε τον έλεγχο του αυτοκινήτου σας και αυτό αρχίζει να ολισθαίνει (σχ. 1.10); Πρώτα από όλα πρέπει να προσπαθήσετε να μην πανικοβληθείτε. Για να ανακτήσετε τον έλεγχο του αυτοκινήτου σας θα πρέπει να απομακρύνετε τα πόδια σας από όλους τους ποδομοχλούς (πεντάλ). Το ένστικτό σας μπορεί κάλλιστα να σας προτρέπει να πατήσετε με δύναμη όλους τους ποδομοχλούς που μπορείτε να βρείτε, αλλά αυτό θα κάνει απλά τα πράγματα ακόμη χειρότερα.

Σχ. 11.10

Εξολίσθηση (ντεραπάρισμα) αυτοκινήτου.

Ας υποθέσομε ότι το αρχικό αίτιο της ολισθήσεως ήταν η υπερβολική πίεση στο φρένο, έτσι ώστε οι τροχοί μπλόκαραν και το αυτοκίνητο άρχισε να ολισθαίνει (βλ. σχ. 11.10 το κόκκινο βέλος). Θα πρέπει να απομακρύνετε το πόδι σας από το φρένο και να οδηγήσετε προς την κατεύθυνση της ολισθήσεως. Με τον όρο «οδήγηση προς την ολίσθηση», εννοούμε να στρίβετε το τιμόνι προς τα εκεί όπου εκτρέπεται το πίσω μέρος του αυτοκινήτου σας.

Όταν φρενάρετε, το βάρος του αυτοκινήτου μεταφέρεται μπροστά (όπως ακριβώς όταν στέκεσθε όρθιος σε ένα λεωφορείο και αυτό φρενάρει, θα πεταχτείτε προς τα εμπρός). Επειδή όλο το βάρος μεταφέρεται μπροστά στο αυτοκίνητο, το πίσω μέρος γίνεται πολύ ελαφρύ. Οι πίσω τροχοί τότε, δυσκολεύονται να έχουν πρόσφυση στην επιφάνεια του δρόμου και έχουν την τάση να μπλοκάρουν. Αν οι οπίσθιοι τροχοί μπλοκάρουν και εσείς δεν πάρετε το πόδι σας από το φρένο - ενέργεια που θα τους επιτρέψει να αρχίσουν να γυρίζουν και να έρθουν σε επαφή με το οδόστρωμα ξανά - μπορεί κάλλιστα να νοιώσετε το πίσω μέρος του αυτοκινήτου να γλιστρά προς τα πλάγια. Αν το αυτοκίνητο γλιστρήσει προς τα δεξιά πρέπει να στρίψετε προς τα δεξιά. Αν γλιστρήσει προς τα αριστερά πρέπει να στρίψετε προς τα αριστερά (βλ. σχ. 11.10, το κίτρινο βέλος).

Όταν το οδόστρωμα είναι ολισθηρό, η εξολίσθηση είναι δυνατόν να παρουσιασθεί ακόμα και πάνω στην ευθεία, εάν για παράδειγμα επιταχύνετε ή φρενάρετε ξαφνικά ή εάν οδηγείτε απότομα. Απομακρύνετε το αίτιο της ολισθήσεως παίρνοντας το πόδι σας από το γκάζι ή το φρένο και αποφεύγοντας τους απότομους χειρισμούς.

Πώς να προλάβετε την εξολίσθηση:

— Επειδή σε ένα ολισθηρό οδόστρωμα (βρο-χή, πάγος κλπ.) με παραμορφώσεις ή κυρτώσεις αυξάνεται ο κίνδυνος της εξολισθήσεως πρέπει να μειώσετε την ταχύτητά σας.

— Για να αποφύγετε το αιφνίδιο φρενάρισμα, πρέπει να γνωρίζετε πώς να προλάβετε τον κίνδυνο από κάποιο εμπόδιο ή κάποια στροφή. Είναι προτιμότερο να επιβραδύνετε λίγο περισσότερο παρά τόσο που να μην είναι αρκετό.

— Να οδηγείτε έχοντας πάντα τα ελαστικά και την ανάρτηση σε καλή κατάσταση.

Σε περίπτωση εξολισθήσεως:

— Αφήστε τον ποδομοχλό επιταχύνσεως (γκάζι).

— Στρίψτε λίγο το τιμόνι σας προς την πλευρά προς την οποία εξολισθαίνει το πίσω μέρος του οχήματός σας.

— Μόλις το όχημά σας αρχίσει να σταθεροποιείται, ξαναχρησιμοποιήστε το γκάζι και επαναφέρετε με το τιμόνι τους τροχούς προς την κατεύθυνση που επιθυμείτε να ακολουθήσετε.

— Κατά τη διάρκεια όλων αυτών των ενεργειών παρατηρήστε πού θέλετε να κατευθυνθείτε, ώστε να βρείτε την τροχιά σας.

Σε περίπτωση που χάνετε εντελώς τον έλεγχο του οχήματός σας, καθώς αυτό «περιστρέφεται», η καλύτερη λύση για να περιορίσετε την εξολίσθηση είναι να πατάτε το φρένο.